دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

مدیریت راهبردی هزینه و مدیریت سنتی هزینه

ریشه­های مدیریت سنتی هزینه به زمانی باز می­گردد که کانون در نظر داشتن کل زنجیره ارزش معطوف نبود. مدیریت سنتی هزینه در محیط کسب و کاری نه چندان چالشی و نه چندان پایدار، توسعه پیدا نمود که در آن تولید عامل اصلی رقابت محسوب می­گردید. وظیفه اصلی سیستم های هزینه­ای ثبت و گزارش­دهی فعالیت­های گذشته با در نظر داشتن هزینه و سود (در قالب گزارش­های دوره­ای) بود( برلینر و بریمسون[1]، 1988).

مطالعات بسیاری هست که نشان می­دهد سیستم­های سنتی مدیریت هزینه برای نیازمندی­های محیط کسب و کار امروز ناکافی هستند. بر اساس نوشته جانسون و کاپلان[2] (1991) سیستم­های مدیریت سنتی هزینه اکثرا بر هزینه­های کوتاه مدت تمرکز دارند. برای کاهش اثرگذاری این هزینه­ها، سیستم­های مدیریت هزینه هرچه بیشتر بایستی به هزینه­های بلند مدت محصول متمرکز شوند. هزینه­های بلند مدت محصول هزینه­های طراحی، توسعه و مهندسی، همچنین هزینه­هایی که از حوزه­های خارج از شرکت نشات می­گیرند (بازاریابی، توزیع، هزینه­های خدمات) به علاوه هزینه­های ثابت که با خروجی تولید مرتبط هستند، شامل می­گردد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

امروزه، اهمیت نسبت نیروی کار مستقیم و سربار تغییر کرده می باشد و موضوع این گونه مطرح می­گردد که نه تنها سربار قسمتی فزاینده از هزینه کل را تشکیل می­دهد، بلکه اکنون سربار تولید بیانگر چیزی در حدود یک سوم کل هزینه­های ساخت در هر شرکت نوعی می باشد؛ به علاوه سربار اداری (هزینه های فروش، عمومی و اداری) که بالغ بر 30 تا 50 درصد از کل هزینه­های تولید می باشد( الکلتی[3]، 2006).

سیستم­های مدیریت هزینه بایستی تاثیری راهبردی بر هزینه­ها داشته باشند. عموما بیشتر سیستم­های هزینه بر مرحله تولید از چرخه عمر محصول متمرکز شده­اند( تاتیکوندا[4]، 1994). سیستم­های هزینه استاندارد نخستین مثال­ها از این نوع سیستم های هزینه هستند که توجه خود را بر فرآیند­های تولید تمرکز می­کنند.

سازمان­ها در حال حاضر دریافته­اند که بایستی بتوانند همگام با محیط متغیری که پیش­رو دارند، حرکت کنند. در چنین وضعیتی سازمان­ها تولد رویکرد جدیدی از حسابداری را شاهد بوده­اند که عبارت از «مدیریت راهبردی هزینه» می باشد. برای تعریف این رویکرد آغاز بایستی به ریشه­های مفهومی آن در حسابداری و مدیریت بازگشت. اصطلاح «مدیریت هزینه» غالبا به اشتباه تعریف شده می باشد. این موضوع بعید به نظر نمی رسد؛ زیرا «مدیریت هزینه» از دو مفهوم تشکیل شده می باشد؛ «حسابداری بهای تمام شده» و «حسابداری مدیریت»، که خود بارها در معرض تفسیر نادرست قرار داشته اند( هانسن و موون[5]، 2000).

مدیریت هزینه هم مفهوم حسابداری بهای تمام شده و هم مفهوم حسابداری مدیریت را در بر می­گیرد. حسابداری بهای تمام شده حوزه­ای از حسابداری می باشد که اطلاعات مرتبط با مقدار ارزش چیزهای مختلف را ثبت، اندازه گیری و گزارش می­کند؛ اما حسابداری مدیریت، مباحثی هم­زیرا تحلیل سر به سر، مقادیر سفارش اقتصادی و محاسبه تغییرات میان هزینه­های واقعی و هزینه­های استاندارد را شامل می­گردد( کوپر و رجین، 1997).

مدیریت هزینه فراتر از تمام  این­ها، به بهره گیری از اطلاعات هزینه برای تصمیم­گیری می­پردازد. در محیط کسب و کار امروز، مدیریت هزینه برای بسیاری از سازمان­ها به مهارتی حیاتی برای بقا تبدیل شده می باشد؛ اما اینکه به سادگی هزینه ها را کاهش داد، کافی نیست، بلکه به جای آن هزینه ها بایستی به گونه راهبردی مدیریت شوند( کوپر و رجین، 1997).

پس مدیریت راهبردی هزینه حوزه تمرکزی وسیعی دارد.این حوزه به کاهش مستمر هزینه ها و کنترل هزینه ها محدود نمی گردد،بلکه فراتر از آن به بهره گیری مدیریت از اطلاعات هزینه برای تصمیم گیری باز می گردد. همچنین، مدیریت راهبردی هزینه به بهره گیری از فنون مدیریت هزینه برای تصمیم گیری باز می­گردد. همچنین، مدیریت راهبردی هزینه به بهره گیری از فنون مدیریت هزینه که جایگاه راهبردی هر شرکت را بهبود می بخشد و هم زمان هزینه ها را کاهش می دهد، محدود نیست زیرا هزینه یگانه عامل مهم در توفیق شرکت نیست، بلکه ارزش و درآمد نیز عواملی حیاتی در موفقیت شرکت­ها به شمار می­طریقه( مک­نایر و همکاران[6]، 2000).

[1] . Berliner and Brimson

 

[2] . Johnson and  Kaplan

[3] . Elkelety

[4] . Tatikonda, L. and Tatikonda

[5] . Hansen, R. and Mowen

[6] . McNair et al.

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

هر پژوهش با مسئله­ای شروع می­گردد و با تشریح مسئله یا مشکل، اهداف پژوهش در جهت حل آن مسائل پایه­گذاری می­گردد پس، پژوهش حاضر در جهت برآوردن اهداف زیر می­باشد­.

1-5-1- اهداف علمی پژوهش

  1. کمک به بهبود تصمیم گیری بهره گیری کنندگان صورت های مالی
  2. بهبود روش­های مدیریت هزینه جهت افزایش بازدهی شرکت­ انتقال گاز ایران
  3. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران
  4. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر بازده بلند مدت دارایی ها

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران  با فرمت ورد