قیف بازاریابی (Marketing Funnel) چیست؟

منتشر شده به وسیله مهسا احمدپور در

موضوعات

برچسبا

  • مفاهیم بازاریابی

سرفصلای مقاله

 

  • به چه دلیل قیف بازاریابی ؟؟
  • مراحل قیف بازاریابی
    • مرحله ۱: آگاه شدن (Awareness)
    • مرحله ۲ : ایجاد علاقه مندی (Interest)
    • مرحله ۳ : توجه (Consideration)
    • مرحله ۴ : قصد خرید (Intent)
    • مرحله ۵ : آزمایش (Evaluation)
    • مرحله ۶ : خرید (Purchase)
    • مراحل قیف:

 

امتیاز این پست

هر کار و کاسبی ای هدف رو واسه خود متصوره و واسه رسیدن به این هدف یه نقطه یا کارکرد مشخصی رو تعریف می کنه. مثلا واسه کسب و کارایی که محصولی رو به بازار عرضه می کنن، فروش کالا به معنی تحقق اهداف شونه. در مجموعه هایی که به عنوان موسسات خیره فعالیت دارن، جذب آدمایی که حاضر به ارائه کمک (ممکنه این کمک مالی یا حتی غیر مالی باشه.) هدف تعیین می شه و به همین صورت واسه هر کار و کاسبی و مجموعه ای به فراخور وجود فعالیتی که داره هدفی خاص تعیین می شه.
تعیین هدف به این منظور صورت میگیره که تلاشای بازاریابی و صرف پول و پله و سرمایه و انسانی جهت دار و هم جهت با تحقق اهداف صورت قبول کنه تا بدین واسطه امتحان کارایی مجموعه آسون کردن شه. قیف بازاریابی یه مدل بازاریابیه که به تلاشای بازاریابی شما جهت می بخشه. در قیف بازاریابی هدف و روشای جورواجور تحقق اون تعریف می شه، بعد مشخص می شه به چه صورت میشه مخاطبان جورواجور رو در راه تحقق هدف هدایت کرد تا بهره وری و کارایی زیاد شه و هدف غایی کار و کاسبی محقق شه.
قیف بازاریابی در کار و کاسبیای دیجیتالی هم با استقبال مواجه شده و خیلی از شرکتای فعال در بخش تجارت الکترونیک از این مدل بازاریابی واسه پیشبرد روند فعالیتای خود استفاده می کنن. مطمئنا شمام از بازدیدکنندگان سایت خود خواستین که اقدامات خاصی مثل خرید کردن، ثبت نام یا تکمیل یه فرم رو بکنن. وقتی که کاربران کاری که شما می خواین رو انجام میدن، به اون اندازه تبدیل (Conversion Rate) می گن. با این کار، بازدیدکننده در راهی به نام قیف بازاریابی، از فردی که فقط سایت رو میبینه به فردی فعال تبدیل می شه و به اصطلاح ماموریتی که واسه اون در نظر گرفتین رو به آخرسر میرسونه.

دیجیتال

قیف بازاریابی (Marketing Funnel)، یه مدل بازاریابی اه که نشون میده یه مشتری واسه خرید کردن چه راهی رو طی می کنه؟ یعنی قیف یعنی یه سری از مراحل که بازدید کننده قبل از خرید محصول یا هر مورد دیگری مثل ثبت اطلاعات تماس یا دانلود فایل، طی می کنه.
مزیت به کار گیری قیفای بازاریابی در روش هدف دار بازاریابی اون هستش که باعث افزایش حجم خرید مشتریان می شن و با به کار گیری اونا میشه فروش سایت رو بدون افزایش بازدیدکننده چندین برابر کرد.

به چه دلیل قیف بازاریابی ؟؟

ایده قیف بازاریابی اون هستش که مثل یه قیف، تعداد خیلی از مخاطبان رو در روند بازاریابی هدف قرار می دیم اما همه اونا توجه شون جلب نمی شه! بعضی از اونا از ادامه راه منصرف شده و تعداد افراد کم میشه و همین طور هر چی به پایین قیف نزدیک تر شیم، تعداد افراد، کمتر می شه.
یعنی، تقریبا همه مخاطبان وارد قسمت بالای قیف، می شن (یعنی قسمت بازدید از سایت) و تنها خریداران بسیار علاقه مند وارد مراحل بعدی قیف (مراحل بعدی خرید) می شن.

 

  • مراحل قیف بازاریابی

مدلای مختلفی از قیف بازاریابی ارائه شده اما آسونترین مدل اون دارای مراحل زیره :

  • مرحله ۱: آگاه شدن (Awareness)

کسب آگاهی بالاترین مرحله قیف بازاریابیه. مشتریان بالقوه از راه کمپینای بازاریابی و فعالیتای تحقیقات مشتری وارد این مرحله می شن. در مرحله کسب آگاهی، از راه رویدادها، تبلیغات، نمایشگاه های تجاری، محتوا، وبینار و …حس اعتماد در مخاطبان ایجاد می شه و مشتریان بالقوه جذب شده و واسه ایجاد رابطه وارد سیستم مدیریت مشتری می شن.

  • مرحله ۲ : ایجاد علاقه مندی (Interest)

پس از اینکه توجه مشتریان جذب شد، وارد مرحله دوم می شن. اونا در این مرحله اطلاعات بیشتری رو در مورد شرکت و محصولاتش بدست میارن. در این مرحله برنده ها فرصتی بدست میارن تا با افراد رابطه برقرار کرده و فعالیتای مربوط به جایگاه یابی خود رو بکنن. ایجاد رابطه از راه ایمیل، وبینارها، کلاسا و… صورت میگیره.

  • مرحله ۳ : توجه (Consideration)

در مرحله سوم، مشتریان بالقوه تبدیل به مشتریان جذب شده می شن و تمایل دارن درمورد اجناس شرکت بیشتر اطلاع به دست بیارن. در این مرحله بازاریابان اطلاعات بیشتری درمورد محصول واسه اونا می فرستند.

  • مرحله ۴ : قصد خرید (Intent)

واسه وارد شدن به این مرحله، خواهندگان (مشتریان جذب شده) باید نشون بدن که به خرید اجناس این برند علاقه مند هستن. این کار از راه ارائه نسخه آزمایشی به مخاطبان و بررسیای بعد از اون صورت میگیره. در این مرحله بازاریابان باید نشون بدن که به چه دلیل محصولشان بهترین انتخاب واسه خریداره.

  • مرحله ۵ : آزمایش (Evaluation)

در این مرحله، خریدار تصمیم پایانی خود درخصوص خریدن یا نخریدن محصول یا خدمت رو میگیره. معمولا بخشای بازاریابی و فروش با هم همکاری می کنن تا خریدار رو راضی کنن که محصولشان بهترین انتخاب ممکنه.

  • مرحله ۶ : خرید (Purchase)

در این مرحله از قیف خریدار تصمیم به خرید محصول میگیره و تبدیل به مشتری شرکت می شه. در این مرحله  فروش انجام میشه.(هر ماموریت دیگری که واسه مشتری در نظر گرفته شده بود، مثل دانلود فایل یا وارد کردن اطلاعات تماس در این مرحله تحقق میابد.)

مراحل قیف:

  • آگاه شدن

کمپینای بازاریابی و تحقیقات مشتری، رویدادها، تبلیغات، نمایشگاه های تجاری، بازاریابی محتوایی، بازاریابی داخلی، ارجاعات، نمایشگاه های تجاری، رویدادها، سئو، بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، کتابای الکترونیک، وایت پیپرها،تبلیغات نامحسوس(PRS)، تبلیغات آنلاین، ویدئوها، ایمیل مستقیم، کمپینای ویروسی، رسانه های اجتماعی که افراد رو در برابر اطلاعات مربوط به محصول یا خدمات قرار میدن.

بازاریابی محتوا

  • ایجاد علاقه مندی

معرفی جایگاه یابی، ایمیلا، محتوای هدف دار، بازاریابی محتوایی، تحقیقات موردی، وایت پیپرها، ویدئوها، ایمیلای خودکارکمپین (ایمیلایی که به صورت خودکار و براساس یه برنامه زمانبندی مشخص واسه مخاطبان ارسال می شن)، رسانه های اجتماعی، خبرنامها، کتابای الکترونیک، وبینارها، کلاسا، به خاطر علاقه مند کردن مخاطبان به موضوع

  • توجه

اطلاعات محصول، ایمیلای خودکار کمپین، تحقیقات موردی، نمونه های آزمایشی و…به شکلی جذاب که به واقع توجه مخاطب رو به خود جلب کنه، مانند ساخت ویدئوهای ویروسی.

  • قصد خرید

نسخه های آزمایشی محصول و سبدهای خرید، تبلیغات فروش، ترفیع و تخفیف و عواملی مثل این که مخاطب راترغیب به خرید میکنه.

  • آزمایش

فعالیتای بازاریابی و فروش به خاطر اثبات اینکه محصول بهترینه.

  • خرید

تکمیل شدن روند فروش یا هر نقطه پایان دیگری که واسه مشتریان در نظر گرفته شده بود.
مثلا قیف بازاریابی خرید از آمازون رو در نظر بگیرین. واسه خرید از آمازون چند مرحله هست که بازدیدکننده سایت، قبل از خرید محصول مورد نظر خود اونا رو طی می کنه. این مراحل عبارت ان از :

  • اونا اول باید از سایت آمازون بازدید کنن.
  • بعد باید محصول رو ببینن.
  • بعد باید محصول مورد نظر خود رو به سبد خرید اضافه کنن.
  • بعد محصول مورد نظر خود رو خریداری می کنن.

البته در میون این مراحل، مراحل دیگری هم می تونه قرار گیرد اما در قیف خرید خیلی اهمیتی ندارن. مثلا ممکنه بازدیدکننده ای صفحات  “درباره ما”، “تماس با ما” و “مشاغل “در آمازون رو هم مشاهده کنه اما احتیاجی نیس که این اطلاعات رو در قیف خرید وارد کنیم چون جز گامای لازم نیستن.
پس حالاکه با معنی قیف آشنا شدید، وقتی که می شنوین مردم می گن” گسترش قیف” میفهمید منظور اونا چیه.
اونا میخوان یه شبکه بزرگتر رو از راه تبلیغ در بین مخاطبان جدید، افزایش باخبر شدن از برند خود، به کار گیری بازاریابی داخلی و…به وجود بیارن و واسه اینکه افراد بیشتری رو به سایت خود جذب کنن، قیف خود رو گسترش میدن. هر چقدر تعداد افراد بیشتری در قیف حاضر باشن، قیف گسترده تر و عریض تر می شه و در نتیجه فرصتای بیشتری واسه فروش به وجود میاد.
به کار گیری قیف فقط واسه ثبت نام یا خرید نیس بلکه میشه قیف رو در سراسر سایت خود قرار داده و راه حرکت بازدید کنندگان  تو یه سایت رو آزمایش کرد.
مثلا، ممکنه بخواین راه ثبت نام در خبرنامه. (مشاهده فرم ثبت نام خبرنامه > ارسال فرم> تایید ایمیل) یا یه تبدیل صفحه ساده (مشاهده صفحه ثبت نام> پایانی کردن ثبت نام ) رو ردیابی کنین. اهداف خود و انتظاراتتان از بازدید کنندگان سایت خود رو مشخص کنین تا بتونین واسه اون یه قیف طراحی کنین.
وقتی که داده ها رو در اختیار داشته باشین می تونین ببینین که نقاط اصلی کار شما کجاا هستن و در نتیجه قیف خود رو بهینه کنین.

روش هدف دار بازاریابی و تبلیغات کار و کاسبی خود رو تدوین کنین!

درخواست مشاوره

Share

مهسا احمدپور

از وقتی که با بازاریابی آشنا شدم ترکیب علم و هنر اون برام جذاب بود، و همیشه در تکاپوی پیدا کردن جنبه های جور واجور و جدید اون بوده ام. و حالا مشتاقانه خیلی زیاد راه ناتموم یادگیری علم بازاریابی و شناخت هنرهای عجیب اونو دنبال می کنم.
فیلم و موسیقی، کتاب و بازاریابی، پیاده روی و فوتبال، المانای لذت بخش زندگی من هستن.

پیاده روی

مطالب در رابطه

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)

روانشناسی


 

فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

مدلای رفتار مصرف کننده چیه؟۱۰مدل رفتار مصرف کننده


 

فروردین ۱۷, ۱۳۹۸

بیشتر از ۱۰۰سوالی که باید هنگام طراحی سایت از خود سوال کنین


 

فروردین ۱۲, ۱۳۹۸

راهکارهایی واسه بازاریابی محتوا و ساخت محتوایی که بازدید کنندگان پسند می کردن


۱ Comment

  1. شهریور ۲۹, ۱۳۹۷ در ۳:۰۷ ب.ظ

    واقعا ممنونم چند روزه که سایتتون رو دنبال میکنم . شما تبدیل به بوک مارک بروزر من در مورد بازاریابی شدید . اگه میشه ایم مفاهیم رو کاربردی تر و قابل لمس در تر دیجیتال مارکتینگ توضیح بدین

    جواب

دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخشای موردنیاز علامت گذاری شدن *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

۱۲ − هشت =