دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

هزینه­یابی چرخه عمر

دوره عمر از مفاهیم مطرحی می باشد که از دیدگاه­های مختلف مانند دیدگاه بازاریابی، تولیدکنندگان، مشتریان و اجتماع مطالعه می­گردد. دوره عمر محصول عبارت می باشد از فاصله زمانی بین طراحی تا عرضه محصول جدید به بازار و توقف تولید آن به دلیل نبود تقاضای کافی برای آن در بازار. پس چرخه عمر محصول تمام فعالیت های لازم از طراحی محصول و خرید مواد اولیه برای ساخت آن تا تحویل محصول ساخته شده و ارائه خدمات پس از فروش را در بر می­گیرد ( امری­اسرمی، 1384).

هزینه­یابی چرخه عمر محصول یکی از فنون مدیریت هزینه می باشد که برای شناسایی و هدایت هزینه محصولات در طول چرخه عمر محصول بهره گیری می­گردد. مقصود اصلی از هزینه یابی چرخه عمر محصول این می باشد که بایستی قبل از ایجاد و تعهد هزینه­های ظرفیت، آن را کنترل یا حذف نمود و این کار را نمی­توان بعد از ایجاد هزینه های ظرفیت و در طی فرایند اجرای عملیات تولید انجام داد ( ماهر[1]، 1994).

هزینه­یابی چرخه عمر، بایستی به همراه روش های مفید طراحی، بهره گیری گردد. برخلاف انتظار هزینه­یابی چرخه عمر و سایر فنون اندازه­گیری عملکر فقط می­تواند راهنما و نشان دهنده راه­های بهبود باشند و نمی­توانند خود به خود چیزی را اصلاح و بهبود بخشند. هزینه­های طول چرخه عمر محصول اغلب به سه گروه زیر تقسیم می­شوند:

1- هزینه های مراحل قبل از ساخت شامل هزینه های پژوهش و توسعه، هزینه های طراحی، نمونه سازی، آزمایش و ایجاد کیفیت در محصولات

2- هزینه های ساخت محصول، شامل هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ساخت محصولات

3- هزینه های مراحل بعد از ساخت شامل هزینه های فروش، بازاریابی، توزیع بسته ای، حمل، نمونه های رایگان، تبلیغات، خدمات پس از فروش و تضمین عملکرد محصولات ( امری­اسرمی، 1384، 34).

 

2-2-8- مهندسی ارزش

مهندسی ارزش روشی نظام مند با فنون مشخص می باشد که کارکرد محصول یا خدمات را شناسایی می­کند و برای آن کارکرد، ارزش مالی ایجاد می­کند. به نحوی که آن کارکرد در کمترین هزینه با حفظ قابلیت اطمینان و کیفیت مد نظر انجام می­گیرد. مهندسی ارزش روش بسیار مهمی می باشد که برای مصرف بهینه بودجه تخصیص داده شده می باشد (ربانی، 1383). در ادامه تعریف واژگان کلیدی حوزه مهندسی ارزش به همراه مروری اجمالی به مراحل اجرای مهندسی ارزش اظهار می گردد (توکلی مقدم و شکاری، 1382، 32):

ارزش؛ کمترین هزینه برای فراهم کردن وظیفه خدمات مورد نیاز در زمان و مکان مطلوب و با کیفیت مد نظر می باشد. در ساده ترین شکل، ارزش برابر می باشد با بها تقسیم بر هزینه.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 

بها؛ کمترین هزینه­ای که به وسیله آن عملکرد اساسی هر غیر از کاری دست یافتنی می باشد.

هزینه؛ مجموع نیروی انسانی، مواد نگهدارنده و هزینه های غیر مستقیم مورد نیاز برای تولید هر محصول و نگهداری آن در طول عمر محصول

بالاترین اندازه برگشت می­تواند زمانی انجام گیرد که در اولین مرحله از عمر طرح قرار داریم. می­توان گفت در مرحله اولیه طراحی، اجرای مهندسی ارزش بسیار موثر می باشد؛ زیرا نظریه­ها هنوز به صورت مفاهیم وجود دارند. کارفرما و طراح در این مرحله در تصمیمات خود انعطاف­پذیری بیشتری دارند و تغییرات، آثار کمتری بر برنامه زمان­بندی طرح دارد( گودرزی و رمضانپور نامقی، 1389، 165)­.

هر طرح به گونه معمول از پنج مرحله فرموله کردن مفاهیم، طراحی اولیه، طراحی نهایی، ساخت، عملیاتی و نگهداری، تشکیل شده می باشد. اجرای مهندسی ارزش برای یافتن پاسخ به این سوال می باشد که چه راه حل دیگری، کارکرد مد نظر، فرآیند، محصول یا اجرای آن را با هزینه کمتری محقق می سازد. پس، هرچه از زمان عمر طرح بگذرد، ظرفیت کاهش هزینه کم می گردد (گودرزی و رمضانپور نامقی، 1389، 165).

[1] . Maher

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

هر پژوهش با مسئله­ای شروع می­گردد و با تشریح مسئله یا مشکل، اهداف پژوهش در جهت حل آن مسائل پایه­گذاری می­گردد پس، پژوهش حاضر در جهت برآوردن اهداف زیر می­باشد­.

1-5-1- اهداف علمی پژوهش

  1. کمک به بهبود تصمیم گیری بهره گیری کنندگان صورت های مالی
  2. بهبود روش­های مدیریت هزینه جهت افزایش بازدهی شرکت­ انتقال گاز ایران
  3. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران
  4. تعیین تاثیر مدیریت هزینه بر بازده بلند مدت دارایی ها

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران  با فرمت ورد