7 راه برای فعالیت بدنی در زمستان

7 راه واسه فعالیت بدنی در زمستون

شما نباید سردی هوا رو بهونه ای واسه کاهش فعالیت بدنی خود در فصل زمستون بدونین. شما می تونین با تدابیری هوشمندانه، فعالیت بدنی خود رو در این فصل سرد حفظ کنین.

ممکنه در فصل زمستون که هوا رو به سردی میره، فعالیت بدنی بیرون از منزل خیلی مورد علاقه افراد نباشه و ترجیح بدن که بیشتر در محیط گرم خونه بمونن. پس ممکنه سرمای فصل زمستون موجب کاهش فعالیت بدنی و هم اینکه افزایش اضافه وزن در بعضی افراد شه.

 

مخصوصا وقتی که هوا خیلی سرده، کی دوست داره لباسای سنگین بپوشد تا بتونه در هوای سرد بیرون ورزش کنه یا بدود؟ یا کی دوست داره خطر لیز خوردن روی زمین یخ بسته رو واسه پیاده روی قبول کنه؟

حتی شاید در هوای سرد با ماشین رفتن به یه  کلاس ورزش یا باشگاه هم سخت به نظر برسه. این می تونه موفقیت آدمایی که قصد کاهش وزن و یا حفظ تناسب اندام رو دارن به خطر اندازد.

 

ورزش در خونه در فصول سرد، یه راه راحت واسه باقی موندن در راه تندرستی و تناسب اندام است و خطر سرما خوردن رو هم به همراه نداره

بعضی از راهکارهای هوشمندانه واسه حفظ فعالیت بدنی در فصل سرما به توضیح زیر هستن:

 

1- طرز فکرتون رو عوض کنین.

واسه شما که زندگی هدفمندی رو دنبال می کنین، زمستون فقط  به معنی یه فصل سرد نیس، بلکه وقتیه که می تونین بشینین و اهداف خود رو مورد بررسی قرار بدین. بعد واسه چند ماه بعدی خود برنامه ریزی کنین. با این روش، شما فصل زمستون رو به چشم دیگری می بینین و در این فصل  پویاتر و فعال تر هستین.

 

2- بازیای زمستونی رو امتحان کنین.

اگه انگار انرژی و حوصله ورزش کردن در بیرون از منزل رو ندارین، به جای اون  بازیای زمستونی رو امتحان کنین. شما با بازی کردن می تونین مقداری کالری بسوزونین. فایده بازی کردن در اینه که سختی ورزش در اون نیس و ضمن اینکه تفریح می کنین، ضربان قلبتون رو هم بالا می برید و کالری می سوزونین.

اگه برف کافی روی زمین نشسته س بیرون برید و بازی کنین؛ مثلا می تونین یه آدم برفی درست کنین و یا گلولهای برف رو به طرف همدیگه پرتاب کنین (فقط مراقب باشین آسیبی به هم نزنین).

انجام یه ساعت از بازیای نامبرده می تونه تا 200 تا 300 کیلوکالری بسوزونه. اگه اتفاقا در محل زندگی شما امکان اسکی روی یخ شدنیه، انجام اونم می تونه تا بیشتر از 450 کیلوکالری در هر ساعت رو مصرف کنه.

 

3- در خونه خلاق باشین. 

شاید رفتن به باشگاه در هوای خیلی سرد به نظرتون خیلی سخت برسه، اما به هیچ دلیلی نباید برنامه فعالیت بدنی خود رو در زمستون تعطیل کنین. شما در خونه هم می تونین فعالیت بدنی داشته باشین. مثلا می تونین با به کار گیری CD و DVDای آموزش ورزش در خونه ورزش کنین، می تونین چند نمونه از دستگاه ها و لوازم ورزشی  رو در منزل داشته باشین و با اونا ورزش کنین.

ورزش در خونه در فصول سرد، یه راه راحت واسه باقی موندن در راه تندرستی و تناسب اندامه و خطر سرما خوردن رو هم به همراه نداره.

 

4- ورزشای زمستونی رو امتحان کنین.

شاید از اون دسته آدمایی هستین که به انجام ورزشای زمستونی مثل اسکی و راهپیمایی در برف با کفشای مخصوص، اسکی روی یخ و چیزای دیگه ای به جز اینا علاقمند باشین و بتونین از اینجور ورزشایی بهره ببرین.

 

5- گزینه های جدید رو امتحان کنین.

شاید زمستون فرصت خوبی باشه، واسه اینکه فعالیتای جدیدی رو امتحان کنین. اگه مایل باشین می تونین تو یه رشته ورزشی مورد علاقه ثبت نام کنین و مهارتای جدیدی رو در زمستون یاد بگیرین (مانند تنیس، والیبال و چیزای دیگه ای به جز اینا). لذت بازی و ورزش با دوستان و هم گروهیا، خود انگیزه ای واسه موندگاری فعالیت بدنی شما در زمستون می شه.

 

6- واسه خود اهدافی رو در نظر بگیرین.

باید اهدافی رو واسه تناسب اندام و اندازه فعالیت بدنی ای که می خواین داشته باشین، در نظر بگیرین. مثلا اهداف شما می تونن شامل کاهش 5 کیلوگرم وزن در زمستون تا عید نوروز باشه. اول اهداف کلی و کلی (واسه کل فصل زمستون) رو در نظر بگیرین و بعد اهداف جزئی تر (طبق روز و هفته) رو تنظیم کنین.

 

7- اشتیاق خودتون رو نسبت به فصل زمستون زیاد کنین.

اگه تا قبل از این، به فصل زمستون به چشم فصلی که بیحالی و نبود فعالیت بدنی رو داره، نگاه می کردین، از حالا نگاه خودتون رو عوض کنین و هیجان خود رو نسبت به زمستون زیاد کنین. زمستون فصل خوشگلیه که میوه های خوشمزه خودشو داره، به لذت نوشیدن یه نوشیدنی گرم پس از فعالیت طولانی در سرما فکر کنین. می تونین از این پس زمستون رو فصلی پویا و دارای زیباییای خاص خود ببینین و فعالیت و جست و خیز خود رو در این فصل از سال ادامه بدین. 

دکتر حمیدرضا فرشچی – همکار تبیان

متخصص تغذیه و متابولیسم و فوق تخصص دیابت

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *