7 دستورالعمل برای پیشگیری از سرطان | تغذیه سالم

7 دستورالعمل واسه پیشگیری از سرطان

سرطان به عنوان یکی از بیماریای طولانی و شایع در خیلی از کشورای جهان شناخته شده؛ عوامل بسیاری در دچار شدن به این مریضی دخالت داره اما با رعایت هفت روش ساده از مصرف هویج گرفته تا نظافت خونه میشه این خطر رو تا حدود زیادی کم کرد.

روشای پیشگیری از سرطان

محققان و محققان بخش سرطان بر این نکته تاکید می کنن که میشه از بروز خیلی از سرطانا پیشگیری کرد و عامل اصلی ایجاد کننده بروز اونو نابود کرد.

علاوه بر این، اطلاع رسانی درباره عواملی که در طول زمان و طی سالیان متمادی به بروز سرطان منجر می شه، لازمه.

به گفته محققان، حدود یه سوم از شایع ترین موارد سرطان رو میشه با رعایت یه رژیم غذایی سالم، فعالیت فیزیکی و حفظ یه وزن سالم پیشگیری کرد.

اما کارشناسان فکر می کنن که روشای ساده بسیاری واسه کاهش خطر دچار شدن به سرطان هست.

صندوق جهانی تحقیقات سرطان با ارائه یه دستورالعمل جدید اعلام کرده که با ایجاد تغییراتی چند در کارای روزمره میشه به شکل خیلی از دچار شدن به سرطان پیشگیری کرد.

در این گزارش به هفت دستور العمل بهداشتی این صندوق واسه پیشگیری از دچار شدن به سرطان اشاره شده.

نظافت منزل

به گفته کارشناسان با انجام کارای بی ارزش ای مانند نظافت منزل میشه به پیشگیری از دچار شدن به سرطان کمک کرد.

تحقیقات نشون میدن که فعال بودن و یه انجام تمرینات ورزشی نقش مستقیمی در پیشگیری از دچار شدن به بعضی سرطانا مانند سرطان روده و سینه داره.

محققان هنوز در حال بررسی این موضوع هستن که چیجوری فعالیت فیزیکی می تونه خطر دچار شدن به سرطان رو کم کنه اما تحقیقات نشون میدن که فعالیت فیزیکی مرتب می تونه سطح هورمونا رو در اندازه سالمی نگاه داره.

مصرف هویج

از دیگر روش ها واسه کاهش خطر دچار شدن به سرطان مصرف هویج به جای تنقلات مختلفه.

کارشناسان می گن: مصرف تنقلات هیچ مشکلی نداره اما فقط باید تنقلات درست رو مصرف کرد.

مصرف تنها 100 کالری بیشتر از چیزی که آدم در روز به اون نیاز داره به افزایش پنج کیلوگرم اضافه وزن در سال منجر می شه.

اضافه وزن داشتن و یا چاق بودن با دچار شدن به 10 سرطان از جمله سرطان روده، سینه و کبد رابطه داره.

واسه کاهش وزن احتیاجی نیس که مصرف تنقلات رو از رژیم روزانه حذف کرد بلکه تنها باید تنقلات سالم و کم کالری انتخاب کرد.

مثلا میشه چیپس رو با مصرف سبزیجات ترد مانند هویج عوض کرد.

جانشین کردن نون سبوس دار با شکلای جور واجور نون سفید

تعویض نون سفید، پاستا و برنج با شکلای جور واجور سبوس دار اونا به افزایش مصرف فیبر کمک می کنه.

مصرف فیبر باعث می شه که آدم به مدت طولانی تری احساس سیری کنه و وزن سالم خود رو حفظ کنه؛ در نتیجه خطر دچار شدن به سرطانای مربوط به زیاد شدن وزن در آدم کم میشه.

فیبر هم اینکه به غذا کمک می کنه تا سریعتر در دستگاه گوارش حرکت کنه و خطر دچار شدن به سرطان روده رو کم می کنه.

تعویض نمک با اودیه ها

مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون و خطر دچار شدن به سرطان معده می شه.

محققان فکر می کنن که این موضوع شاید به این دلیله که نمک به لایه معده آسیب می زنه.

پس بهتره نمکی رو که به غذا اضافه می کنین کم کم کاهش داده و در آخر قطع کرد و به جای اون از ادویه جات، ترشی جات، سیر و لیمو واسه اضافه کردن عطر و طعم به غذای خود استفاده کنین.

فلفل مشکی، پودر شیلی، زنجبیل و گیاهانی مانند ریحان به آسونی و به سرعت به غذا عطر و طعم میده.

یه روز در هفته گیاهخواری کنین

مدارک محکمی هست که نشون میده مصرف مقدار زیادی گوشت قرمز خطر دچار شدن به سرطان روده رو زیاد می کنه.

یه دلیل احتمالی این موضوع اینه که عامل ای که رنگ گوشت قرمز رو ناشی می شه به لایه روده آسیب می زنه.

هم اینکه مدارک محکمی هست مبنی بر اینکه گوشتای پردازش شده عامل دچار شدن به سرطان روده هستن.

دود اندود کردن ، نمک سود کردن و یا اضافه کردن مواد نگهدارنده واسه نگاه داشتن گوشت موجب تشکیل عوامل سرطانزا می شه.

این عوامل به سلولای بدن آسیب میزنن و موجب دچار شدن به سرطان می شن.

یه روش واسه کاهش این خطر اینه که یه روز در هفته گوشت نخورد و به جای اون سبزیجات و یا ماهی مصرف کرد.

هنگام صحبت کردن با تلفن بیایستید

تنها 30 دقیقه فعالیت فیزیکی در روز می تونه به کاهش خطر دچار شدن به سرطان کمک کنه.

این کار نه فقط به تناسب اندام کمک می کنه بلکه خطر دچار شدن به سرطانای به وجود اومده به وسیله زیاد شدن وزن رو هم کم می کنه.

هم اینکه روزی 30 دقیقه فعالیت فیزیکی سیستم ایمنی بدن رو قوی نگام می داره و به سالم نگاه داشتن دستگاه گوارش کمک می کنه.

واسه این منظور کافیه که تنها 30 دقیقه در روز هر گونه فعالیت فیزیکی انجام داد؛ حتی راه رفتن در بین صحبت با تلفن ، به کار گیری پله به جای آسانسور و یا پارک خودرو کمی دورتر از فروشگاه و یا محل کار می تونه کمک کننده باشه.

و خلاصه اینکه هر چی فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشین خطر دچار شدن به سرطان بیشتر کم میشه.

جایگزینی تماشای برنامه های تلویزیونی در شب با پیاده روی

از دیگر راهکارها واسه کاهش خطر دچار شدن به سرطان اینه که به جای تماشای برنامه های تلویزیونی در شب به پیاده روی برید.

وقتی که صرف تماشای برنامه های تلویزیونی، کتاب خوندن و یا کار کردن در پشت رایانه می شه همه خطر دچار شدن به سرطان رو زیاد می کنن.

واسه کاهش این خطر میشه بعضی از این فعالیتای نشسته رو با شکلای جور واجور فعال تر اون عوض کرد مثلا به جای اینکه بعد از خوردن شام تلویزیون روشن کنین و به تماشای برنامه های تلویزیونی بپردازید، به پیاده روی بپردازید./ ایرنا

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *