7 دلیلی که باید حبوبات بخورید | تغذیه سالم

حتما تا الان بارها شنیدین که اگه از یه رژیم کاهش وزن پیروی می کنین، مصرف حبوبات براتون خوبه، پس اگه مراقب وزن خود هستین، حبوباتی مثل لوبیا و عدس رو به برنامه غذایی خود اضافه کنین. حبوبات علاوه بر فواید زیاد، طعم باحالی دارن! در این مقاله ۷ دلیل مهم واسه جا دادن حبوبات در برنامه غذایی روزانه رو با هم بررسی می کنیم:

حبوبات پر از مس هستن. مس یه ماده معدنی کلیدی و لازم واسه کارکرد مناسب خیلی از آنزیمای بدنه. مثلا، مس کوفاکتور یه آنزیم اکسیداتیو کلیدی به نام سوپراکسید دیسموتازه. این آنزیم مهم باعث خنثی و خنثی کردن رادیکالای آزاد تولیدشده در میتوکندری سلولا می شه.

دریافت آهن بیشتر:

حبوبات منبع خوبی از آهن هستن. آهن یه ماده معدنی مهمه که واسه تولید هموگلوبین (منتقل کننده اکسیژن از ریه ها به سلولای بدن) لازمه. کمبود دریافت آهن می تونه منتهی به بروز کم خونی شه. تلاش کنین حبوبات رو به همراه منابع خوب ویتامین C (مانند پرتقال، لیمو ترش و گوجه فرنگی) بخورین تا توانایی بدن واسه جذب آهن زیاد شه.

حفظ وزن با کم شدن تمایل و ولع واسه غذا خوردن:

تحقیقات نشون دادن احتمال بروز چاقی در آدمایی که حبوبات رو به طور منظم در برنامه غذایی روزانه خود می گنجانند، در مقایسه با کسائی که بطور منظم حبوبات مصرف نمی کنن، کمتره. هم اینکه این افراد، بیشتر اندازه دور کمر کمتری دارن. در واقع، فیبر محلول موجود در حبوبات موجب کند شدن روند هضم و ایجاد احساس سیری به مدت زمان بیشتری می شه. هم اینکه، حبوبات مواد غذایی انرژی بخشی هستن که از ترشح مقادیر اضافی انسولین به وسیله پانکراس جلوگیری می کنن. ترشح مقدار زیادی انسولین موجب کم شدن اندازه قندخون و ایجاد ولع خوردن می شه. برعکس، خوردن مواد غذایی مانند حبوبات از ترشح مقدار زیادی انسولین به وسیله پانکراس جلوگیری می کنه که در نتیجه باعث می شه قندخون در سطح مناسبی حفظ شه و اینطوری، به کاهش ولع خوردن و ایجاد احساس سیری میرسه.

پیشگیری از بروز دیابت نوع ۲:

فیبر محلول موجود در حبوبات به حفظ سطح قندخون کمک می کنه و در نتیجه از بروز دیابت نوع ۲ پیشگیری می کنه. اندازه بالای فیبر حبوبات باعث کاهش جذب قند به جریان خون و در نتیجه آزاد شدن آهسته و پیوسته انرژی در بدن می شه.

دریافت پروتئین بیشتر:

حبوبات به عنوان منابع گیاهی خوبی از پروتئین هستن. مصرف حبوبات به همراه غلاتی مثل برنج، پروتئینی قابل مقایسه با پروتئین گوشت و فرآورده های لبنی رو تأمین می کنه که مشکلات پروتئینای حیوونی مانند کالری بالا و اسیدهای چرب اشباع شده رو هم نداره.

کاهش احتمال بروز بیماریای قلبی:

حبوبات با دارا بودن اندازه بالایی فیبر محلول، به کاهش کلسترول کامل و LDL کلسترول (کلسترول بد) خون کمک می کنن. فیبرهای محلول به اسیدهای صفراوی (واسه هضم چربیا لازم هستن) که به وسیله کبد از کلسترول ساخته می شن وصل شده و اونو به روده منتقل می کنن تا دفع شن. در نتیجه کبد باید ذخایر اضافی کلسترول بدن رو مصرف کنه تا اسیدهای صفراوی جدید تولید کنه.

علاوه بر اون، حبوبات منبع خوبی از فولات و منیزیم هستن. فولات (از ویتامینای گروه B)، به کم شدن اندازه هموسیستئین کمک می کنه. مقدار زیاد هموسیستئین می تونه باعث تخریب رگای خونی و در نتیجه بروز حمله قلبی شه. از طرف دیگه، منیزیم به کنترل فعالیتای عصبی- عضلانی قلب و ریتم منظم ضربان قلب کمک می کنه. هم اینکه منیزیم از بروز لختهای خونی عجیب در قلب جلوگیری می کنه و احتمال بروز حمله قلبی رو کاهش می دهد.

کاهش احتمال بروز سرطان:

تحقیقات نشون دادن زنائی که دست کم دو بار در هفته حبوبات می خورن، ۲۵ درصد کمتر از کسائی که از حبوبات به اندازه کمتر استفاده می کنن، به سرطان سینه گرفتار می شن. مصرف قندهای ساده باعث تغذیه سلولای سرطانی می شه و وقتی که این مواد غذایی با حبوبات جانشین گردند، قدرت بدن واسه مقابله با سرطان زیاد می شه.

مهسا دادخواهی پور -کارشناس رژیم درمانی

زیبـا شــو دات کام

۷ دلیلی که باید حبوبات بخورین was last modified: سپتامبر 24th, 2011 by ملیکا بینا

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *