7 دلیل برای اینکه از امشب کم نخوابید

در حالی که داشتن تنها یه شب خواب راحت، آرزوی خیلی از مبتلایان به اینسومنیا (insomnia) و یا همون بی خوابی است، خیلی از ما به دلایل متفاوت همیشه تلاش می کنیم تا کمتر بخوابیم. شاید به این خاطر که می خوایم به تموم کارای روزمون تموم و کمال برسیم. غافل از اینکه بی خوابی چه اثرات منفی بر کارکرد جسمی و ذهنی ما داره.

 

1- سیستم ایمنی بدن با خواب کافی تقویت می شه

هممون میدونیم که واسه کارکرد طبیعی بدن، خواب کافی چیزی لازمه. اما تحقیقات زیادی نشون دادن که داشتن خواب کافی، سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنه. واقعا این تحقیقات جواب ضعیف بعضی افراد دچار مشکل خواب و کم خوابی رو به واکسنای درمانی آنفلوانزا و هپاتیت نشون دادن و این نشون دهنده ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن در اثر کم خوابی است.

 

2- حافظه شما تقویت می شه

به طور کامل روشنه که خواب و استراحت جسمی و روحی می تونه بر کارکرد مغزی و حافظه تاثیر بزاره. واقعا طی بررسیای تکراری، جواب آدما به تستای حافظه بعد از داشتن خواب کافی همیشه بهتر بوده. علاوه بر تاثیر بر حافظه، خواب کافی هم اینکه در وضعیت یادگیری افراد هم موثره.

 

3- احساسات شما تقویت می شه

همونطور که میدونید افراد دچار مشکلات خواب، استعداد بیشتری واسه دچار شدن به بیماریای روحی مانند استرس و افسردگی دارن. البته افراد گرفتار به استرس و افسردگی هم در خیلی از موارد، مشکلات خواب و مخصوصا بی خوابی رو تجربه می کنن.

یکی از دلیلای مهم این رابطه اینه که خواب نقش مهمی در فرایندای عاطفی و احساسی افراد رو دوش داره. جالبه بدونین لذت بخش ترین بخش خواب، فاز آخر اون یعنی فاز REMه که افراد گرفتار به مشکلات خواب، معمولا اونو تجربه نمی کنن.

بدیش اینه خیلی از آدما مخصوصا افراد جوون و پرمشغله فکر می کنن خواب به معنی تلف کردن و هدر دادن عمرشونه. در حالی که این باور به طور کامل غلطه. خواب واسه تامین سلامتی شما چیزی صددرصد حیاتی و لازمه و واقعا این بی خوابی و کم خوابیه که تموم تلاشا و زحمات شما رو بی ثمر می کنه

4- ذهن شما آزادتر و پاک تر هستش

خواب بهترین فرصت واسه زنده کردن مغزیه. متخصصین مغز و اعصاب می گن که اتصالات و ارتباطات مغزی در طول خواب پیشرفت بیشتری پیدا می کنه. هم اینکه ترشح انتقال دهنده های عصبی آرامبخش طی خواب شبونه، ده ها برابر بیشتر از طول روز هستش و این همون آرامشیه که یه خواب مناسب به فرد میده.

 

5- تنظیم قند خون هم از خواب شبونه تاثیر قبول می کنه

هممون میدونیم که یکی از عوامل موثر در دچار شدن به دیابت، مشکل خواب و نداشتن خواب کافیه. دلیل اون هستش که بی خوابی باعث ایجاد مقاومت به هورمون انسولین می شه. در نتیجه انسولین قادر نیس قندا رو به داخل سلول هدایت کنه. پس باعث افزایش قند خون و دچار شدن به دیابت می شه.

 

6- کاهش وزن هم از خواب تاثیر قبول می کنه

اگه می خواین وزن کم کنین و لاغر شید، دست کم هفت ساعت خواب شبونه رو در برنامه کاهش وزن خود بذارین. خواب کم به تولید و ترشح زیادتر از اندازه هورمونی به نام گرلین و کاهش ترشح هورمون لپتین منجر می شه. هورمون گرلین مسئولیت تحریک اشتها رو رو دوش داره. هورمون لپتین کم کننده اشتهاست. کاهش لپتین از یه طرف و افزایش گرلین از طرف دیگه، زمینه رو واسه افزایش اشتها و چاقی جفت و جور می کنه.

 

7- خواب طول عمر رو هم بیشتر می کنه

تحقیقات زیادی نشون دادن آدمایی که به طور طولانی و در دراز مدت خواب کمتر از هفت ساعت در شب رو دارن، طول عمر کمتری نسبت به افراد با خواب کافی دارن.

طی بررسیای زیاد دیده شده این ادما از دید دچار شدن به فشار خون بالا، سکته و حملات قلبی هم در گروه پر خطر جامعه قرار دارن.

 

همه اینا رو گفتیم، با این هدف که:

می خوایم بعضی باورهای غلط افراد رو تغییر بدیم. بدیش اینه خیلی از آدما مخصوصا افراد جوون و پرمشغله فکر می کنن خواب به معنی تلف کردن و هدر دادن عمرشونه. در حالی که این باور به طور کامل غلطه.

خواب واسه تامین سلامتی شما چیزی صددرصد حیاتی و لازمه و واقعا این بی خوابی و کم خوابیه که تموم تلاشا و زحمات شما رو بی ثمر می کنه.

پس بهتره این تغییر باور رو از رفتار خودمون شروع کنیم.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *