7 دلیل برای اینکه نخود را در رژیم غذایی خود بگنجانید

: با خواص اعجاب انگیز نخود آشنا شید !!!

: 7 دلیل واسه اینکه نخود رو در رژیم غذایی خود بذارین

نخود

نخود در کنار طعم و مزه منحصر بفردش، فواید بیشماری هم واسه سلامتی داره. در ادامه با تعدادی از فواید نخود آشنا میشین.

1. پر از فیبره و به کاهش وزن کمک می کنه

نخود غنی از فیبر محلول و نامحلوله. در حالیکه فیبرهای محلول سلامت صفرا رو حفظ می کنن، فیبرهای نامحلول به بهتر شدن هضم غذا و قوام مدفوع و در نتیجه به کاهش وزن شما کمک می کنن. هم اینکه باعث می شه تا به مدت بیشتری احساس سیری کنین، در نتیجه کمتر می خورین.

2. منبع پروتئینی خوبی واسه گیاه خوارانه

گیاهخواران بیشماری، پروتئینی که می تونن بدون هیچ سختی ای از گوشت حیوانات مصرف کنن رو از دست میدن. واسه جلوگیری از از دست دادن پروتئین در بدن، می تونین وعده های غذایی تون رو با نخود و گندم کامل تامین کنین. نخود منبع خوبی واسه پروتئین البته منهای چربیای اشباع نشده.

3. منگنز واسه تولید انرژی در بدن

منگنز یه ماده معدنی کمیابه که در بدن کمک به تولید انرژی و دفاع آنتی اکسیدان ها کمک می کنه. یکی دو فنجون نخود در هفته، واسه اینکه در کل هفته شارژ بمونین کافیه. بهترین راه واسه اینکه از اونا به عنوان میان وعده استفاده کنین، اینه که نخود رو با کمی نمک بپزید. سرخ کردنش هم، هرچند خوشمزه ترش می کنه، اما باعث می شه بعضی خواصش رو از دست بده.

4. پر از آهن و مواد معدنی لازم خانوم هاست

نخود غنی از آهن است، و آهن هم مکملی طبیعی و مهم واسه خانوم هاییه که پریود می شن، به نوزادشون شیر میدن، و یا باردار هستن. هم اینکه اگه برنامه غذایی فرزندان شامل آهن باشه هم در رشدشون تاثیر مثبتی داره. هم اینکه می تونه سوخت و ساز شما رو سرعت دهد که به سالم ماندنتان کمک می کنه.

5. به اثبات سطح قند خونتون کمک می کنه

فیبر محلول درون نخود کمک می کنه تا قند خونتون تحتِ کنترل بمونه. اگه به انسولین مقاومید، و یا دچار مریضی دیابت هستین، نخود براتون خوبه چون که به آرومی و بطور یکنواخت انرژی می سوزونه. ارزش GI بین 28 تا 32 هم بدین معنیست که کربوهیدراتا خیلی راحت تجزیه و هضم می شن. اینم به کاهش وزن شما کمک می کنه.

6. واسه قلبتون هم خوبه

مصرف منظم نخود به کاهش LDL یا کلسترولای بد بدن کمک می کنه. کلسترول بالا می تونه مسبب سکته و حملات قلبی باشه و نخود راهی طبیعی واسه کاهش کلسترول های بده.

هم اینکه نخود پر از فولات و منیزیمه که واسه چشم و افزایش گردن خون هم خوبه.

7. دارای ماده هاییه که به عنوان آنتی اکسیدان عمل میکنن

این خاصیت نخود، خطر دچار شدن به سرطان پستون رو کاهش داده، در برابر پوکی استخون از شما مراقبت کرده و حرارتای دوران یائسگی رو پایین می کشه.

نخود طعم خیلی غالب و قوی ای نداره، پس می تونین اونو در کنار هر غذایی طبخ کنین. یادتون باشه اگه اونا رو چند ساعتی در آب بخیسانید، پختنشان خیلی راحت تر می شه./ مجله سلامت

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *