7 دلیل برای خستگی تان که نمی دانستید!

مجله تندرستی: «خیلی خسته ام»! جمله ای آشنا و البته رو مخه که در طول روز بارها تکرارش می کنین و شاید دنبال باعث و بانی اش می گردید. البته همیشه کاسه و کوزه ها سر کوتاهی شبا، استرسای کاری، سختی کارای خونه، بی خوابی و درگیریای روزمره شکسته می شه اما خستگی زیاد همیشه از بی خوابی ناشی نمی شه بلکه عوامل دیگری هم هستن که یهو باک انرژی تون رو به صفر می رسونن. این جوری می شه که همیشه از خستگی و بیحالی گله می کنین بدون اینکه دلیل واقعی اونو بدونین. با اینحال نگران نباشین، ما به شما کمک می کنیم تا 7 عامل خستگی رو بهتر بشناسین.

1- بریده بریده نفس می کشید

همین حالا به تنفس تون دقت کنین؛ منقطع ودم و بازدم تون کوتاه و سطحیه؟ معمولا بیشتر افراد این جوری نفس میکشن اما بدن از این نوع نفس کشیدن ناراضیه چون به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کنه. در نتیجه مونواکسید کربن موجود در خون بسیار بیشتر شده و احساسا خستگی می کنین. واسه اکسیژن رسانی به بدن باید یاد بگیرین با شکم تون نفس گیری کنین. همین حالا دست تون رو روی دیافراگم تون بذارین، با بالا آوردن شکم، عمیق نفس بکشین و بعد رها کنین و هوا رو با خالی کردن شکم بیرون بدین. البته این یه تمرین بزرگ نمایی شده تا روش نفس عمیق کشیدن رو یاد بگیرین. به هر حال، روی تنفس تون تمرکز داشته باشین و نفس عمیق بکشین.

2- خواب و بیداری تون معلوم نیس

ساعت بیولوژیکی بدن نیاز به برنامخه ثابتی داره. اگه خواب و بیداری تون زمان مشخصی نداره، دچار حالتی می شه که انگار در ابرها راه می رید و به طور کامل منگ و خسته اید، در این صورت کارایی تون رو هم از کفتون میره.

درسته که آخر هفته ها و روزای تعطیل برنامه خواب همه به هم می ریزه اما با اینحال باید تلاش کنین زمان خواب و بیداری تون رو تنظیم کنین. یافته های پژوهشای گذشته نشون میدن آدمایی که ساعت مشخصی واسه خواب و بیداری ندارن حتی اگه به اندازه کافی هم خوابیده باشن، بازم احساس خستگی می کنن.

3- هیچ برنامه تلویزیونی رو از دست نمی دین

اگه وقتی به خونه برمی گردید جلوی تلویزیون ولو میشین و حجتی سر شام هم چشم از این صفحه برنمیدارید، بهترین روش رو انتخاب کردین تا حسابی خسته شید چون بدن بی جنب و جوش، نشستن رو به معنی آماده شدن واسه خواب تلقی می کنه؛ در نتیجه احساس مریضی همه وجودتون رو میگیره. از این گذشته، وقتی چشماتون رو به صفحه تلویزیون یا رایانه می دوزید کمتر پلک می زنید. این کار هم نتیجه ای جز خشکی چشم ها نداره که بطور مستقیم به خستگی چشم منجر می شه، به خاطر همین خیلی زود خسته میشین و دلتون می خواد بخوابین.

واسه جلوگیری از این مشکلات فقط کافیه تکونی به خودتون بدین و حتی هنگام تماشا کردن تلویزیون ورزش کنین. منظورمون همون حرکتای کششی ساده س! که در هر حالی می تونین انجام بدین. هنگام پخش آگهیا چشم از صفحه تلویزیون وردارین، بلند شید و بدنتون رو کش و قوسی بدین، کمی راه برید، پنجره رو باز کنین و نفسی عمیق بکشین. در این صورت احساس بهتری می کنین و خستگی از تنتون میره.

4- بدنتون با کویر فرقی نداره

خیلی از ما حتی نمیفهمیم که در طول روز چقدر کم آب می خوریمخ، به خاطر همین بدنمون بیشتر اوقات در حالت کم آبی جزیی قرار داره. هیچ وقت منتظر نمونید تا تشنه تون شه و بعد سراغ نوشیدن آب برید چون احساس تشنگی یعنی بدن دو تا سه درصد مایعات خود رو از دست داده، در نتیجه دچار منگی و بیحالی میشین.

شاید اگه بگیم روزانه باید هشت لیوان آب بخورین وحشت زده میشین اما نگران نباشین لازم نیس همه این مقدار ترا یه جا سر بکشین. همیشه یه بطری یا یه لیوان آب دم دست تون باشه و در طول روز جرعه جرعه بخورین. یادتون نره که مصرف سوپ، آبمیوها یا سبزیجات هم واسه تامین آب بدن مفیدن.

5- مثل خانوم هایوشام زندگی می کنین!

اگه عادت دارین همیشه پردها رو بکشین و محیط دور و برتون رو تاریک کنین، انتظار سرحالی زیادی نداشته باشین. خورشید فقط واسه جذب ویتامین D نیس. اگه به اندازه کافی در برابر نور طبیعی نباشین، بدنتون دچار خستگی، خواب آلودگی و مریضی می شه. مغز ما وقتی در وضعیت تاریک و روشن قرار میگیره سیگنالایی به بدن می فرسته و اونو به حالت خواب میرسونه. به خاطر همین وقتی چند روز متوالی هوا گرفته و ابریه، احساس افسردگی و خستگی زیاد می کنین. حتما هر روز از منزل خارج شده و پیباده روی کنین چون 10 دقیقه راه رفتن در روشنایی بیرون از منزل واسه به دست آوردن انرژی و خلاص شدن از خستگی کافیه.

6- صبحا ناشتا می زنید بیرون

اگه روزتون رو بدون خوردن صبحونه یا فقط با یه فنجون چای یا قهوه، مشتی مولتی ویتامین رنگ و وارنگ یا کیک و کلوچه و شیرکاکائو شروع می کنین، خیلی زود باک انرژی تون خالی می شودو تموم روز احساس خستگی می کنین. عادت کنین هر روز صبحونه کامل شامل پروتئین و کربوهیدرات و یه واحد میوه تازه بخورین تا خستگی از شما دور شه.

7- این چراغ خوابه یا خورشید؟

اگه شبا مقابل تلویزیون روشن بخوابین یا نور چراخ خوابتون خیلی زیاد باشه، در طول روز احساس خستگی می کندی چون دراین وضعیت مغز روز و شب رو اشتباه میگیره و به اندازه کافی ملاتونین ترشح نمی کنه. این هورمون واسه خواب خوب و با کیفیت لازمه. اگه احتیاجی به چراغ خواب ندارین اونو خاموش یا نور اونو کم کنین. هم اینکه باید محیط دور و برتون به اندازه کافی تاریک باشه تا طی روز احساس نشاط بیشتری کنین.

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *