7 دلیل برای درست جویدن غذا | تغذیه سالم

7 دلیل واسه درست جویدن غذا

جویدن درست نقش مهمی در هضم کامل غذا، حفظ وزن و در آخر سلامت بدن اجرا می کنه. در این مطلب به 7مورد اشاره شده تا بدونیم به چه دلیل باید غذا رو خوب بجویم.

هرچند بیشتر مردم از اهمیت درست جویدن غذا آگاهی لازم رو دارن، اما به این مهم توجه چندانی نمی کنن. این در حالیه که جویدن اولین مرحله در روند هضم غذا هستش. در واقع برخلاف تصور بعضی افراد، روند هضم در معده شروع نمی شه بلکه به محض ورود مواد غذایی به دهن این روند شروع می شه. آنزیمای موجود در بزاق دهن و عمل جویدن، کمک می کنه تا غذا شکسته شه. به نقل از سایت «نیوزویک»، جویدن درست نقش مهمی در هضم کامل غذا، حفظ وزن و در آخر سلامت بدن اجرا می کنه. در این مطلب به 7مورد اشاره شده تا بدونیم به چه دلیل باید غذا رو خوب بجویم.

 

افزایش جذب ویتامینا و مواد معدنی

هم اینکه وقتی که غذا خوب جویده می شه، سیستم هاضمه پیغام رسیدن غذا رو دریافت می کنه و این باعث می شه، سیستم گوارشی اسید ترشح کنه. این اسید غذا رو هضم و به بدن کمک می کنه مواد مغذی لازم رو جذب کنه.

 

حفظ وزن سالم

با بیشتر جویدن، غذا دیرتر تموم می شه. آدمایی که کندتر غذا می خورن، کمتر می خورن، چون هنگام غذا خوردن، به مغز پیغام سیر شدن فرستاده میشه. اگه در خوردن عجله کنین و غذا رو خوب نجوید، با اینکه غذا تموم می شه اما مغز که هنوز پیغام سیری دریافت نکرده، تصور می کنه که هنوز گرسنه اید. در این موارد، به احتمال زیاد، خوردن ادامه پیدا می کنه و به مرور به زیاد شدن وزن منجر می شه.

اگه غذا خوب جویده نشه، به دلیل بزرگ بودن ذرات اون هضم کامل

در معده سخت تر می شه. مواد غذایی هضم نشده باعث افزایش باکتری

در روده ها و در نتیجه بروز علائم جور واجور می شه

یافته های یه بررسی جدید نشون داده که خوب جویدن غذا نه فقط به شما کمک می کنه که وزنتون رو کم کنین بلکه هم اینکه مقدار کالری رو که در هر وعده غذایی استفاده می کنین، کم می کنه.

کارشناسان تغذیه در دانشگاه پزشکی «هاربین» در چین با مطالعه روی 16 مرد لاغر و 14 مرد چاق طی دو مجموعه آزمایش جداگونه به یافته های فوق دست یافته ان.

به گزارش روزنامه دیلی میل، بررسیا نشون داد: داوطلبانی که هر لقمه خود رو 40 بار می جوند در مقایسه با گروهی که فقط 15 بار این کار رو انجام میدن، می تونن 12 درصد کمتر غذا بخورند.

به نظر می رسه جویدن غذا به مدت طولانی تر در واقع فرصت رسیدن سیگنالای سیری به مغز رو زیاد می کنه. این سیگنالا به مغز می رن تا به اون پیغام بدن که معده پر شده. هم اینکه خوب جویدن غذا اندازه ترشح هورمون گرسنگی موسوم به هورمون «گرلین» رو کم می کنه و اینطوری احساس سیری در آدم بیشتر می شه.

 

ترکیب کامل ماده غذایی با بزاق دهن

این به چند دلیل مهمه؛ آنزیمای موجود در بزاق دهن به شکسته شدن غذا کمک می کنه. این آنزیما در شکسته شدن چربی هم نقش موثری داره. وقتی که غذا به آرومی جویده می شه، ماده غذایی به مدت طولانی تر در برابر بزاق دهن و آنزیمای مربوط به اون قرار میگیره. اگه چربیا شکسته نشه مشکل گوارشی بوجود میاره. با ترکیب کامل مواد غذایی با بزاق دهن، غذا خیلی راحت از مری پایین میره.

 

نیاز به انرژی کمتر واسه هضم غذا

بدن واسه هضم غذا، انرژی زیادی مصرف می کنه. اگه غذا درست جویده نشه، سیستم هاضمه مجبوره انرژی بیشتری صرف کنه و واسه شکسته شدن غذا سخت تر کار کنه. اما غذایی که خوب جویده شده، در سیستم هاضمه خیلی راحت حرکت می کنه.

 

 

حفظ سلامت دندون ها

روند آروم جویدن مواد غذایی، واسه حفظ سلامت دندونا هم خوبه. چون یه جور ورزش واسه استخونای فک هستش و به اون استواری می بخشه. بزاقی که هنگام جویدن غذا در دهن تولید می شه، واسه نابود کردن باکتریای دهن لازمه. هرچه باکتری کمتری در دهن باشه، تراکم جرم و احتمال پوسیدگی دندون هم کاهش پیدا می کنه.

 

کاهش باکتری اضافه در روده ها

اگه غذا خوب جویده نشه، به دلیل بزرگ بودن ذرات اون هضم کامل در معده سخت تر می شه. مواد غذایی هضم نشده باعث افزایش باکتری در روده ها و در نتیجه بروز علائم جور واجور می شه، از جمله:

1 – باکتری زیادتر از اندازه، گاز معده و نفخ بوجود میاره.

2 – به دلیل رشد زیادتر از اندازه باکتری، بعضی افراد دچار اسهال یا یبوست می شن.

3 – درد معده هم علائم شایع رشد زیادتر از اندازه باکتری در سیستم گوارشیه.

 

لذت بردن از غذا

سریع خوردن غذا مانع از چشیدن طعم واقعی غذا می شه. واسه این که از غذا خوردن لذت ببرین، لقمهای غذا رو به آرومی بجوید. واسه تعداد دفعات جویدن نمیشه پیشنهاد خاصی کرد چون مدت زمان اون واسه هر نوع غذا فرق داره.

 

فرآوری: مریم مرادیان نیری


منابع:

باشگاه خبرنگاران

ایسنا

 

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *