7 دلیل برای کمتر نشستن

7 دلیل واسه کمتر نشستن

اگه دچار بیحالی در بهار هستین، خبر بدی براتون داریم؛ چون نشستن بلای جون ماست! حقیقت اون هستش که نشستن، اونم واسه ساعتای طولانی از جنبه های جورواجور واسه سلامت آدم مضره.

خطر نشستن تا آنجاست که کارشناسان امر، اونو در ردیف سیگار کشیدن قرار داده و اقرار می کنن همونجوریکه ترک سیگار سخت و بیشتر امکان نداره، نشستن هم همین وضع و حال رو داره، تنها فرقش اینه که نشستن به اندازه مصرف توتون و تنباکو کشنده نیس!

 

 

بدیش اینه نتیجه عمومی این تحقیقات نشون میده آدمایی که روش زندگی کم تحرکی دارن، حتی با انجام فعالیتای ورزشی هم از خطرات مربوط به نشستن در امان نیستن.

 

پس اگه محیط و سبک زندگی تون به گونه ایه که نمی تونید از نشستن دوری ورزید؛ پیشنهاد می کنیم ارتفاع میز رو طوری تغییر بدین که به حالت وایس تاده هم بتونین امور روزمره خود رو به انجام برسونین یا وقتی که از کار روزانه فارغ شده و در تعطیلات آخر هفته هستین، جنب و جوش بیشتری از خود نشون می دین.

 

اگه هم بودجه کافی واسه رفتن به گردش در طبیعت رو ندارین، بهترین انتخاب، کمک در انجام کارای منزل و همین خونه تکونی خودمونه.

 

در ادامه مهم ترین مخاطراتی که با نشستن سلامت شما رو تهدید می کنن رو  برشمرده ایم:

 

1- نشستن مریضی زاست

یافته های تحقیقی نشون میده آدمایی که بیشتر از چهار ساعت در روز پشت میز می شینن، بیشتر از بقیه در برابر دچار شدن به مریضیای طولانی قرار دارن. از مهم ترین این مریضیا میشه به پرفشاری خون، مریضیای قلبی و عروقی، دیابت و سرطان اشاره کرد.

هم اینکه یافته های این تحقیق و بقیه بررسیای علمی نشون میده هر چی فرد زمان بیشتری رو به صورت نشسته صرف می کنه، احتمال ابتلای ایشون به شکلای جور واجور مریضی های طولانی بیشتره. باحال این که اندازه شاخص توده بدنی (BMI) فرد این وسط اهمیت خاصی نداره.

یافته های دیگه تحقیقات هم نشون میده آدمایی که دست کم شش ساعت در روز رو به صورت نشسته می گذرونن، بیشتر از بقیه گرفتار به مریضی دیابت (یا قند خون) می شن.

تحقیقاتی که انجام شده نشون میده رابطه معنی داری بین روش زندگی کم جنب و جوش و کاهش توان فکری، ذهنی و خلاقیت هست

2- نشستن عمر رو کم می کنه

با کم کردن از ساعات نشستن اضافی و رسوندن اون به کمتر از سه ساعت در روز می تونین امید به زندگی رو تا دو سال زیاد کنین.

این در حالیه که با کم کردن از زمان تماشای تلویزیون به کمتر از دو ساعت در روز هم می تونین امید به زندگی رو تا 1.4 سال دیگه زیاد کنین.

جالبه بدونین سیگار کشیدن در مردان و زنان به ترتیب به کم شدن 2.5 و 1.8 سال از عمر فرد بدست اومده می شه.

 

3- دچار شدن به مریضیای کلیوی

یافته های تحقیقی نشون میده حتی حرکات کنترل شده بدنی مخصوصا در آدمایی که مدت زمان کمتری رو به صورت نشسته سپری می کردن، به کاهش احتمال ابتلای فرد به مریضیای کلیوی بدست اومده شد.

یافته ها به دست اومده مخصوصا در زنان معنی دارتر بود؛ اینطوری وقتی که خانوما از ساعات نشستن خود در روز کم کرده و اونو به کمتر از سه ساعت کم کردن، خطر ابتلای اونا به مریضیای کلیوی تا 30 درصد کم شد. این در حالیه که یافته های آزمایشای مشابه روی مردان تنها 15 درصد کاهش رو نشون داد.

 

4- سلامت ذهنی کمتر

از قدیم گفتن، «عقل سالم در بدن سالم». باحال اینجاس که نشستن متوالی در روز نه فقط به سلامت جسمی فرد آسیب میرسونه، بلکه به کاهش سلامت مغز و توانایی ذهنی ایشون هم بدست اومده می شه.

تحقیقاتی که انجام شده نشون میده رابطه معنی داری بین روش زندگی کم جنب و جوش و کاهش توان فکری، ذهنی و خلاقیت هست.

از این گذشته بنا به اطلاعاتی که از بیشتر از 3500 نفر جمع آوری شده، مشخص گردیده اونایی که در خارج از محیط کار بیشتر از اندازه می شینن، واسه نمونه هنگام رانندگی، تماشای تلویزیون یا به کار گیری رایانه از نظر سلامت ذهنی تا حد زیادی در سطوح پایین تری قرار دارن. این تحقیق هم اینکه نشون داد که زنان در این مورد آسیب پذیرتر از مردان هستن.

 

5- بروز چاقی و سندروم متابولیک

نتیجه تحقیقی که زمستون 1378 انجام شد، نشون میده افراد چاق روزانه به صورت میانگین دو و نیم ساعت بیشتر از بقیه می شینن و همین نشستن بیشتر رابطه مستقیمی با بروز سندروم متابولیک در اونا داره.

از مشخصه های روشن این سندروم میشه به چاقی شکمی، کاهش سطح کلسترول به درد بخور خون، فشار خون بالا و سطح بالای تری گلیسیرید خون اشاره کرد.

 

این عوامل در کنار همدیگه فرد رو مستعد مخاطرات جدی مثل مریضیای قلبی و عروقی، سکته مغزی و دیابت قرار میدن.

هم اینکه، یافته های تحقیقی که سال گذشته انجام شده، نشون میده مردمی که سبک زندگی کم تحرکی دارن، 73 درصد بیشتر از بقیه در برابر دچار شدن به سندروم متابولیک قرار دارن.

از این گذشته سال 1383 هم گروهی از محققان نظریه جدیدی ارائه کردن که براساس اون، کم شدن اندازه تماشای تلویزیون و کار با رایانه در منزل به کمتر از یه ساعت در روز می تونه به کاهش 30 تا 35 درصدی بروز این سندروم خطرناک در بزرگسالان ختم شه.

 

6- مرگ بر اثر سرطان روده بزرگ

هم اینکه یافته های تحقیقی که تازگیا منتشر شده نشون میده آدمایی که قبل و یا بعد از تشخیص مریضی سرطان روده بزرگ در خارج از محیط کار، زمان بیشتری رو به صورت نشسته می گذرونن، احتمال مرگ ومیر بالاتری دارن.

یافته های این بررسی که روی 2000 نفر ـ که تا 16 سال از این مریضی رنج می بردن ـ نشون داد آدمایی که جنب و جوش بیشتری داشتن تا 28 درصد احتمال مرگ در اونا کمتر بود و آدمایی که در خارج از محیط کار دست کم شش ساعت در روز رو به صورت نشسته سپری می کردن، به نسبت آدمایی که فقط سه ساعت می شینن تا 36 درصد احتمال مرگ بیشتری داشتن.

جالبه بدونین آدمایی که بیشتر از 11 ساعت در روز می شینن، 40 درصد بیشتر در برابر تجربه مرگ در سه سال آینده هستن

7- نشستن زیاد مرگ آوره

تحقیق دیگری که بهار سال پیش روی بیشتر از 200 هزار استرالیایی 45 ساله و پیرتر انجام شده، نشون میده بدون در نظر گرفتن جنسیت، سن و شاخص توده بدنی نمونه ها، نشستن می تونه از همه نظر افراد رو بیشتر از بقیه در برابر مرگ بذاره.

جالبه بدونین آدمایی که بیشتر از 11 ساعت در روز می شینن، 40 درصد بیشتر در برابر تجربه مرگ در سه سال آینده هستن. در حالی که مرگ واسه آدمایی که دست کم پنج ساعت و بیشتر در هفته ورزش کردن، به مراتب کمتر بوده، اما به هر حال اونا هم از مرگ بر اثر نشستن و کم تحرکی در امان نبوده ان.

 

در آخر باید گفت هدف از گفتن این موارد، به صدا درآوردن زنگ خطر واسه افرادیه که بی محابا، زندگی بی جنب و جوش یا کم جنب و جوش رو پیشه کردن.

شاید در اول از خود سوال کنین با در نظر گرفتن مشغله و گرفتاریای فراوون شغلی، معذورات مالی و بقیه عوامل الان نمی تونین حتی دقیقه ای به ورزش بپردازید، اما از یاد نبرین که پیاده روی، به کار گیری اتوبوس و مترو به جای خودروی شخصی، ایستادن وتحرک به هر دلیل ممکن و بقیه ترفندها می تونه هرچند کم اما به شکل موثری به سلامت خودتون برسه.

همیشه سالم و سلامت باشین و این گفته طلایی رو از یاد نبرین که «سلامت مثل تاجیه بر سر آدمای سالم، که فقط بیماران قادر به دیدنش هستن.»

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *