7 دلیل خوب برای خوردن گوشت ماهی | تغذیه سالم

7 دلیل خوب واسه خوردن گوشت ماهی

 

 

 ۷ دلیل عالی واسه خوردن ماهیخواص غذایی ماهی بسیاره اما بعضی افراد هم هستن که تمایلی به خوردن اون ندارن. اگه شمام جزو این افرادید، بهتره با چند اثر عالی اون آشنا شید؛ شاید واسه حفظ سلامت خودتون هم که شده، خودتون رو راضی کردین که از این پس به خوردن ماهی رو بیارین.

 

1. قلبی مقاوم و سالم

به همه افراد پیشنهاد می شه دست کم ۲ بار در هفته ماهی و دیگه خوراکیای دریایی بخورن چون مقادیر بالای امگا ۳ موجود در اون موجب تقویت قلب و کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی می شه. اسیدهای چرب امگا ۳ واسه بدن لازمن و با اینکه در بدن ساخته نمی شن اما واسه کارکرد مطلوب انداما لازمند. این چربیا هم اینکه خطر دچار شدن به پرفشاری خون، افزایش کلسترول، تری گلیسرید و… رو هم کاهش میدن.

 

2. کاهش قند خون

دیابتیا باید ماهی رو به عنوان یکی از غذاهای اصلی خود در نظر بگیرن چون علاوه بر تامین نیازای غذایی می تونه به کنترل مقدار قند موجود در خوراکیا کمک کنه. البته پیشنهاد می شه این ادما از ماهیای پر از جیوه مانند شکلای جور واجور وحشی دوری کنن چون عامل پیشرفت دیابت نوع ۲ حساب می شه. تحقیقات گذشته نشون میده که امگا ۳ با اصل دریایی تاثیر زیادی واسه مقابله با دیابت و نبود تحمل گلوکزه چون باعث می شه سلولا نسبت به انسولین حساستر شن که همین حالت باعث کاهش قند خون می شه. به افراد در خطر دچار شدن به دیابت هم پیشنهاد می شه ۳ بار در هفته ماهی بخورن.

 

3. تضمین استواری استخوانا

با افزایش سن، حجم استخوانا کم میشه و بیماریایی مانند پوکی استخون بروز می کنن. واسه مقابله با این مشکلات بدن نیاز به دو ماده معدنی مکمل و اساسی یعنی کلسیم و فسفر داره که بخش مهمی از استخوانا رو شامل می شن. ماهی مخصوصا ماهی روغن، کپور و آزاد منبعی غنی از فسفر حساب می شن و به استواری استخوانا کمک می کنن.

 

4. تقویت ضریب هوشی

یکی از یافته های تعجب آور تحقیقات اینه که مصرف منظم ماهی در نوجوانان موجب افزایش ضریب هوشی می شه. تا مدتا پیش تصور می شد که این تاثیر به خاطر وجود فسفر ماهیه. هرچند اجزای مغز به طور اساسی از فسفر تشکیل شدن اما کارکرد این نمک معدنی روی قشر خاکستری بازم مورد بررسیه. اما بدن معمولا دچار کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ه که عملکردا و فواید بسیار دارن. این چربیا هم اینکه نقش اساسی در پیشگیری از تحلیلای شناختی دارن. جالبه بدونین فسفر در بدن به شکل فسفات پتاسیم، سدیم یا کلسیم هست و قسمت بزرگی از تجمع اون در استخوانای بدنه.

 

5. تاخیر در بروز چین و چروک ها

پیر شدن پوست که چین و چروکا علائم اون هستن در نتیجه نبود تعادل بین تولید رادیکالای آزاد و دریافت آنتی اکسیدان ها بروز می کنه. رادیکالای آزاد به مقدار خیلی زیاد پیر شدن سلولا رو تسریع می کنن و مقدار خیلی کم آنتی اکسیدانا نمی تونن با کارکرد اونا مقابله کنن.
مصرف ماهی علاوه بر تامین امگا ۳ واسه کاهش آسیب رادیکالای آزاد، شکلای جور واجور ویتامین ها و مواد معدنی با خاصیت آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A، E، سلنیوم و روی رو هم به بدن میرسونه.

 

6. تسریع شیردهی

ماهی شامل ترکیباتیه که واسه رشد مطلوب کودک عالیه. مصرف ماهی واسه بهبود شیردهی به مادران جوون پیشنهاد می شه. هم اینکه در دوران بارداری هم خوبه چون خطر تولد خیلی زود جنین رو کم می کنه. البته باید توجه داشت که ماهیای وحشی مانند آزاد و تن شامل جیوه هستن که واسه کودک مضره. هم اینکه باید از مصرف غذاهایی که با ماهی خام جفت و جور می شه هم دوری کرد.

 

7. از همه مهمتر: حفظ سلامتی

ماهی می تونه با دردهای عادی روزمره مقابله کنه چون این غذای دریایی، خواص ضد التهابی داره. تحقیقات گذشته نشون میده که روغن ماهی قدرت بهبود بیماریا رو در خود داره. در واقع مصرف منظم این روغن لنفوسیتای B رو تقویت می کنه که مسئول مقابله با تهاجمات ویروسا و باکتری هاست. هم اینکه موجب احساس سرزندگی و جنب و جوش به خاطر ویتامینای B، D و فسفر موجود در اون می شه.

 

 

جفت و جور و تنظیم : مجله تکناز

 

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *