7 دلیل که به کلاژن نیاز داریم

: با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن به طورت طبیعی، تامین کلاژن لازم مهم می شه

 

کلاژن از پایه مثل چسبیه که بدن ما رو کامل نگه می داره. این ماده مغذی فت و فراوون در پوست، بافت استخوانی، رباطا، غضروفا، تاندونا، دستگاه گوارش و عضلات پیدا میشه. بدن ما کلاژن تولید می کنه اما خبر بد اینه که با افزایش سن اندازه تولید این ماده هم کم میشه.

 

در 40 سالگی، کلاژن تولیدی سریع تر از توانایی تولید بدن مصرف می شه و بیست سال پس از اون نصف کلاژن بدن از دست رفته. خبر خوب؟ شما می تونین مکمل کلاژن استفاده کنین و ذخایر بدن خود رو دوباره پر کنین، در شرایطی که از فواید این نیروگاه تغذیه ای عجیب بهره مند میشین.

 

کلاژن یه اسید آمینه زنجیره طولانیه که از اسیدهای آمینه تک پرولین، گلیسین، هیدروکسی پرولین، و آرژنین تشکیل شده. این ماده 30 درصد از پروتئین موجود در کل بدن و 70 درصد از پروتئن موجود در پوست رو شامل می شه. پس نیاز به گفتن نیس که کلاژن از اهمیت فوق العاده ای برخورداره.

 

سلامت پوست و ضد پیری

هممون از چین و چروک های پوست متنفر هستیم و دوست داریم تا جوون تر به نظر برسیم، احساس بهتری داشته باشیم و تا حد ممکن از پیری دوری کنیم. کلاژن می تونه ظاهر شدن چین و چروکا رو برعکس سازه و ویژگی ارتجاعی پوست و ظاهر جوون اونو هر چی بیشتر حفظ کنه.

 

سطوح کلاژن موجود در بدن شما مستقیما با ظاهر پوست طی روند افزایش سن ربط داره. با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن نشونه های این روند به شکل بروز چین و چروک روی پوست و نازک شدن و تحلیل رفتن اون نمایان می شه.

 

با اینکه این روندی پیشگیری ناپذیره، زنده کردن بخشی از کلاژن طبیعی بدن شما می تونه به جوون تر باقی موندن ظاهر پوست کمک کنه، در شرایطی که رطوبت پوست رو زیاد کرده و اونو لطیف تر می سازه.

 

تقویت استخوانا، مفاصل، و غضروفا

ایجاد چین و چروک در پوست تنها مشکل به وجود اومده به وسیله افزایش سن به حساب نمیاد. گلیسین، یکی از اسیدهای آمینه موجود در کلاژن، بخشی لازم از روند سالم نگه داشتن بافتای همبند دور و بر مفاصله.

 

وقتی که ورزش می کنین، مفاصل و رباطای خود رو در برابر تنش و استرس قرار می دید و فرسوده شدن این غضروفا می تونه به ساییده شدن استخوانا روی همدیگه و تشکیل درد و التهاب منجر شه. بدن شما معمولا کلاژن کافی واسه سالم نگه داشتن این بافت و حفظ قدرت استخوانا رو تولید می کنه اما با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن به طورت طبیعی، تامین کلاژن لازم مهم می شه.

 

رشد مو و ناخن

بدن آدم به پروتئینی فیبری به نام کراتین نیاز داره که جزء اصلی مو و ناخنا حساب می شه. این پروتئین نیازمند اسیدهای آمینه و کلاژن واسه ارائه کارکرد مطلوبه. اگه با مشکلاتی در رشد مو و ناخنای خود مواجه هستین ممکنه با کمبود اسیدهای آمینه لازم مواجه باشین. پس از دریافت کلاژن متوجه بهبود شرایط خود میشین.

 

گوارش

کلاژن نه فقط توانایی شما واسه گوارش غذا رو بهتر کنه، بلکه می تونه درمان روده رو هم موجب شه. در گذشته های دور، آدما از هر بخش بدن حیوانات از جمله استخوانا استفاده می کردن و تقریبا چیزی رو هدر نمی دادن. ما به طور طبیعی از گوشت قرمز کلاژن دریافت نمی کنیم چون تنها ماهیچه رو مصرف می کنیم و باقی قسمتا رو دور می ریزیم. مصرف کلاژن می تونه به کاهش اثر بعضی بیماریای روده از جمله نشت روده، کولیت اولسراتیو، کرون و سندرم روده تحریک پذیر کمک کنه. هم اینکه این ماده پوشش دیواره دستگاه گوارش رو آرامش داده و به بدن اجازه میده پروتئین و چربی رو ساده تر تجزیه کنه که به تشکیل روده ای سالم تر بدست اومده می شه.

 

کاهش وزن

کلاژن یه نیروگاه پروتئینیه و از این رو به جای خوردن مواد غذایی ناسالم و پر از کربوهیدارتا می تونین با اضافه کردن کلاژن به رژیم غذایی خود به مدت بیشتری احساس سیری رو تجربه کنین. کاهش مصرف غذاهای ناسالم می تونه به کاهش وزن و احساس گرسنگی کمتر بدست اومده شه و از این رو، کمتر هوس خوردن تنقلات و میان وعده ها به سرتون می زنه.

 

تقویت کننده کارکرد ورزشی

یه ورزشکار حرفه ای بودن فشار بیشتری بر بدن وارد می کنه اما کلاژن می تونه به کاهش بعضی آسیبای به وجود اومده به وسیله پارگی عضلانی، رگ به رگ شدن، و فرسودگی و پارگیای کلی کمک کنه. اسیدهای آمینه گلیسین و پرولین موجود در کلاژن روند بهبود آسیبای مربوط به ورزش رو تسریع می کنن. دریافت کلاژن به شکل مکمل می تونه به بهتر شدن بافت، کاهش التهاب، و کاهش خطر آسیب کمک کنه. آرژنین، یکی دیگه از اجزاء کلاژن می تونه کارکرد ورزشی رو بهتر کنه، در شرایطی که به بازسازی و حفظ توده عضلانی کمک می کنه.

 

خواب بهتر

گلیسین، یکی از عناصر کلاژن، نقشی کلیدی در کارکرد مغز اجرا می کنه. تحقیقات جدید نشون دادن که گلیسین با کم شدن بی خوابی شبونه و هوشیاری ذهنی در طول روز ربط داره. دریافت کلاژن نه فقط به توانایی شما در خوابیدن راحت کمک می کنه، بلکه می تونه هوشیاری ذهنی و ظرفیت حافظه رو هم زیاد کنه. علاوه بر این، مصرف کلاژن حدود یه ساعت قبل از خواب می تونه کیفیت خواب رو بهتر کنه.

4.15

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *