7 راز بهتر خوابیدن

: ۷ راز بهتر خوابیدن

دانستنیهای پزشکی

ارسال دیدگاه
1,219 بازدید

 اصطلاح «وقت خواب» فقط واسه بچه ها نیس. تحقیقات نشون میده که چرت زدن در میان روز می تونه تا حد زیادی کارایی و هوشیاری شما رو در محیط کار زیاد کنه. خواب نیمروز قوی ترین اسلحه در برابر تنبلی بعداز ظهره. هلن امسلم، نویسنده کتاب «اگه چرت نزنین، از کفتون میره» و کتاب «10 راه صلح آمیز واسه تنظیم خواب نوجوانان» درباره این که کجا، چیجوری و چه زمان میشه یه چرت خوب زد، پیشنهادای خوبی داره.

۱) زوج عجیب غریب: قهوه و خواب دو چیز مخالف هستن که اگه باهم ترکیب شن، خواب آلودگی شما رو بخوبی درمان می کنن. مطالعاتی که در سال ۲۰۰۳در کشور ژاپن انجام شد نشون داد که شما می تونین خواب آلودگی خود رو با معاونت یه مقدار قهوه و کمی چرت کم کنین. عجیب به نظر می رسه ! باید بدونین که کافئین موجود در قهوه به ۲۰دقیقه زمان احتیاج داره تا اثر خود رو بزاره و این همون زمان کافی واسه خواب نیمروزه. قهوه می خورید، ۲۰ دقیقه چرت می زنید و وقتی که از خواب بیدار شدید آماده و سرحال به کار ادامه می دید.

۲) مطلوب ترین چرت: ساعت دو تا سه زمان مناسبی واسه خواب نیمروزه چون که به اندازه کافی دیره تا به شما حس قیلوله دست دهد و به اندازه کافی زود تا با خواب شب تداخل نکنه. واسه بعد از ظهر، مثلاً اگه ملاقاتی دارین، طوری برنامه ریزی کنین که بعد از چرت باشه. یه چرت کوتاه قبل از هر ملاقات مهم به شما اطمینان میده که هنگام صحبتا خوابتون نمی بره.

۳) مدت زمان مهمه: طول یه خواب نیمروز عالی چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰دقیقهه. این مدت به شما نیروی کافی واسه خلاص شدن از هر گونه سستی و مریضی رو میده.

۴) تختخواب مناسب: مکان مهم ترین مسئله واسه چرت زدنه. اگه در محل کار اتاقی واسه این کار هست یا اتاق یکی از همکاران که در اون تخت باشه، به هر حال جایی که شما بتونین خیلی راحت در اون دراز بکشین و بچرخید، خیلی بهتره. اگه هیچ کدوم امکان نداشت داخل ماشین گزینه خوبیه، البته اگه یکی از پنجره ها باز و ماشین خاموش باشه.

۵) کوک کردن ساعت: گاه اتفاق میفته که شما بسیار خسته باشین و سر موقع بیدار نشید، طبق اینم به خاطر جلوگیری از خماری بعد از یه خواب طولانی و هم بخاطر جا نماندن از قرار مهمی، ساعت کوک کنین.

۶) به این کار عادت کنین: باید خواب نیمروز رو بخشی از برنامه کاری خود بذارین.

۷) هم چرت بزنین و هم سرحال باشین: اگه در طول روز با وجود چرتی که زده این باز احساس مریضی و خواب آلودگی می کنین، به برنامه خواب شبونه دقت کنین. فقط پنج یا شش ساعت می خوابید این مقدار کمه. با اینحال که چرت ۲۰ دقیقه ای نیرو بخش بسیار خوبی در طول روزه، اما با این حال نمی تونه کمبود خواب شبونه رو جبران کنه، اما اگه با هشت ساعت خواب در شب، بازم احساس نیاز به چرت می کنین حتماً به دکتر مراجعه کنین.

به نقل از نی نی سایت

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *