7 راز طول عمر را می شناسید؟

امید به زندگی بین مردان ایرونی، 68-58 سال و بین زنان ایرونی، 71-61 ساله. این در حالیه که فقط 5 درصد از مردم ایران یعنی 1 میلیون و 844 هزار و 967 مرد و 2 میلیون و 55 هزار و 846 زن، بیشتر از 65 سال سن دارن. سازمان بهداشت جهانی بیشترین مرگ و میر رو در میان مردم کشورای پیشرفت?یافته بین سنین 77 تا 81 سالگی و در میان مردم کشورای درحال پیشرفت بین 35 تا 60 سالگی اعلام کرده. جالبه بدونین که بیشترین افراد بالای 100 سال که از نظر پزشکی مورد آزمایشای مختلفی قرار گرفتن و صحت کهولت سنشون هم به اثبات رسیده، اهل کشورای آمریکا و ژاپن هستن.

فقط میشه با یه برنامه ریزی درست و تغییر در روش زندگی، کیفیت و طول عمر رو بالا برد. می پرسین چیجوری؟ این مطلب رو بخونین تا فهمیده باشین.

ازدواج

ازدواج می تونه باعث افزایش طول عمر مردان شه. محققان دانشگاه هاروارد میگن احتمال رسیدن به سن 70 سالگی و بیشتر در بین مردان متاهلی که دست کم 20 سال از زندگی مشترکشون می گذره، بسیار بیشتر از مردان مجرد و حتی اونائیه که از همسرشون جدا شدن. ازدواج، یه جور آرامش روانی واسه آدما به دنبال داره و تنهایی و افسردگی رو از اونا دور می کنه.

به خاطر همین، مردان متاهل در مقایسه با مجردها کمتر به ناراحتیای عصبی و مریضیای قلبی گرفتار می شن و در نتیجه امکان افزایش طول عمرشون هم بالا میره، اما ازدواج کردن یا نکردن و طلاق گرفتن یا نگرفتن، تاثیر چندانی بر طول عمر خانوما نداره! خانوما معمولا سالم تر از آقایون زندگی می کنن و به سلامت جسمی و روانی خود هم اهمیت بیشتری میدن و به خاطر همین کمتر در برابر دچار شدن به شکلای جور واجور مریضی ها و مرگ زودرس می گیرن.

تغذیه

اگه می خواین از مرز 80 سالگی بگذرید و تجربه های بیشتری در این دنیا داشته باشین، چاره ای جز پیروی از یه رژیم غذایی مناسب ندارین. بهتره واسه خلاص شدن از دچار شدن به چربی و کلسترول خون و در نتیجه مریضیای قلبی، فکر خوردن فست فودها، غذاهای چرب و سرخ کرده و شکلای جور واجور اسنکای شور و پرچرب رو از سرتون بیرون کنین. می تونین با خوردن روزانه 5 تا 9 واحد میوه و سبزیای خام و بخارپز، خطر دچار شدن به شکلای جور واجور سرطان و مرگ به وجود اومده به وسیله اونو در خودتون کم کنین. مصرف منظم و دست کم روزی 3 واحد شیر و لبنیات کم چرب و سبزیای سبز تیره مانند کلم بروکلی و اسفناج می تونه استخونا رو محکم و از دچار شدن به پوکی استخون پیشگیری کنه.

ماهیای چرب شامل امگا3 و گردو و مغزهای خام دیگه مانع زوال عقل و دچار شدن به فراموشی در اثر افزایش سن می شه. به کار گیری روغنای به درد بخور مانند روغن زیتون و کانولا، هم از سلامت قلبتون مراقبت می کنه و هم باعث می شه لطافت پوستتون از بین نره.

ژنتیک

محققان با مطالعه و بررسی بیشتر از 1000 نفر از افراد بالای 100 سال، به این نتیجه رسیدن که رابطه مستقیمی بین ژنتیک و افزایش طول عمر هست. یعنی حدود 150 واحد ژنتیکی دست به دست هم میدن تا باعث افزایش طول عمر افراد یه خونواده یا حتی خاندان شن. به عبارت ساده تر، اگه مادر، مادربزرگ، پدر یا بابابزرگ تون عمرهای طولانی داشتن، خیال شمام می تونه از واسه طولانی بودن عمرتون تا حدی راحت باشه. البته به شرطی که رفتارای پرخطری مانند مصرف مواد دخانی نداشته باشین و روزی نیم ساعت ورزش کنین.

آموزش

حتما شنیدین که میگن «ز گهواره تا گور، علم بجوی»! این جستن علم نه فقط به بالا رفتن اطلاعات و اعتماد به نفستون کمک می کنه، بلکه باعث می شه کمی هم بیشتر در این دنیا زندگی کنین. محققان فکر می کنن اگه افراد بالای 40 یا 50 سال واسه آموزش یه زبون دیگه، نقاشی، خط، موسیقی یا حتی سفالگری به کلاسای آموزشی برن و در جمع کودکان و نوجوانان پر از شور و گرما زندگی قرار بگیرن، اونقدر روحیه ای پیدا می کنن که می تونن با اون روحیه، بعضی از فعالیتای به درد بخور و موثر واسه افزایش طول عمر مانند ورزش یا پیاده روی در پارک رو از سر بگیرن.

وزن

اگه از اضافه وزن و چاقی رنج می برید، احتمال دچار شدن به شکلای جور واجور ناراحتیای قلبی، سرطان و دیابت هم در شما زیاده. با این حساب نباید امید چندانی به بالارفتن سنتون داشته باشین. این رو واسه حواس جمع شدنتون گفتیم، نه ترسیدنتان! یه راه واسه اینکه عمر طولانی و سالمی داشته باشین اینه که شاخص توده بدنی یا همون BMIتان رو به زیر 25 برسونین و حتما می دونین که BMI (شاخص توده بدنی) از تقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (برحسب متر) به دست میاد.

کار

دور کارای سخت و پر از استرس رو خط بکشین، وگرنه توقع یه زندگی طولانی و سلامت نداشته باشین. هرچقدر سختی و استرس کارتون بیشتر باشه، فشارهای روانی اجازه داشتن یه زندگی سالم و طولانی رو به شما نمی ده. شاید یکی از دلایل طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان، سبک تربودن کاراشون باشه. از همین امروز کمی فکر مال دنیا رو از سرتون بیرون کنین و با شروع کردن مطالعه یه کتاب یا قدم زدن در پارک، درگیریای ذهنی مربوط به شغلتون رو کم کنین.

سلامت
سیگار نکشید، ورزش کنین، درست غذا بخورین و دور مصرف مشروبات الکلی و مخدرها رو خط بکشین تا عمر بیشتری داشته باشین. براساس یافته های تحقیقاتی که محققان آمریکایی روی بیشتر از 17 هزار زن و مرد انجام دادن، شانس افزایش طول عمر در آدمایی که این 4 عادت خوب رو دارن، بیشتر از دیگرونه. اونا میگن اگه از 17 سالگی به بعد، سیگار نکشید و خورد و خوراک مناسبی داشته باشین، امکان مردنتان تا قبل از سن پیری 63 درصد کم میشه.

هم اینکه احتمال دچار شدن به شکلای جور واجور سرطانا و ناراحتیای قلبی که از مهم ترین عوامل مرگ ومیرها هستن، با داشتن یه زندگی سالم تا 57 درصد کم میشه. پیروی از الگوی مناسب در زندگی می تونه خطر مرگای قبل از دوران پیری رو 63 درصد در خانوما و 62 درصد در آقایون کم کنه.

khabareno.com

جمع آوری سلامت اکاایران جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *